Jaarstukken 2018

Overzicht programma's

Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening

Subdoelstelling 4.2.1:

Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening

Wat hebben we gedaan?

Speerpunten

Digitaliseren van de dienstverlening

Sinds januari 2018 kunnen inwoners van Velsen ook digitaal in ondertrouw gaan. Dit is één van de nieuwe diensten bij Burgerzaken. Deze vernieuwing krijgt in 2019 een vervolg waardoor er dan meer zaken digitaal kunnen worden geregeld zoals geboorte aangifte.
Het verder digitaliseren van de dienstverlening via de "berichtenbox mijn overheid" (het versturen van de gemeentelijke belastingaanslagen) is voorlopig stopgezet. De werking van de berichtenbox is nog niet stabiel genoeg.

Thuisbezorgen rijbewijzen en reisdocumenten

Dit is in 2018 niet gebeurd omdat hiervoor moest worden gewacht op de implementatie van I- Burgerzaken. Dit gaat in 2019 plaatsvinden.

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

Velsen is aangesloten bij de pilot landelijke aanpak adreskwaliteit. Dit houdt in dat adresgegevens gecontroleerd worden. Dit kan zowel digitaal als fysiek door middel van het afleggen van huisbezoeken. In september 2018 is proefgedraaid. In 2019 zullen maandelijkse bezoeken plaatsvinden.

Actualiseren informatiebeveiliging belastingen

Velsen leeft het Informatiebeveiligingsplan Belastingen en Invordering na, voert het uit en maakt een risicoanalyse. Hierdoor worden maatregelen genomen die risico's afdekken. Ook zorgt het ervoor dat aan wettelijke voorschriften wordt voldaan. Het informatiebeveiligingsplan is voor belastingen in 2018 verder geactualiseerd.

Flitsvergunningen

De verdere uitbreiding van het proces voor flitsvergunningen voor vergunningplichtige erfafscheidingen en erkers komt tot stand in 2019. In 2018 is gekozen voor een beperkte inzet van ambtelijke capaciteit op de ingediende aanvragen omgevingsvergunningen en principeaanvragen.

Intensiveren samenwerking toezicht en handhaving

Er wordt samengewerkt tussen de gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen met als doel om de betrokken gemeenten gezamenlijk te laten voldoen aan de wettelijke eisen van kwaliteit, effectiviteit en robuustheid voor de uitvoering van de taken op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving.  Er hebben zich in 2018 geen situaties voorgedaan waarbij de inzet van medewerkers via de samenwerkingsovereenkomst noodzakelijk was

Regulier beleid

  • Er heeft een jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken plaatsgevonden, waarbij gecontroleerd is of alle risico’s zijn geïdentificeerd en of de genomen maatregelen afdoende zijn.
  • De uitwijkoefening naar de brandweer heeft niet plaatsgevonden in verband met een aanpassing in de technische infrastructuur van automatisering. In 2019 zal deze weer plaatsvinden.
  • Velsen legt elk jaar verantwoording af over de processen voor afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen aan de beveiligingsfunctionaris, die op zijn beurt rapporteert aan de burgemeester. Er waren geen incidenten.
  • Basisregistratie personen (BRP) Toetsing van de kwaliteit van de lokale BRP heeft ook in 2018 weer plaatsgevonden in de vorm van een rapportage aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zowel op het gebied van persoonsgegevens als op het gebied van reisdocumenten. Ook hebben zowel dagelijks als maandelijks interne kwaliteitscontroles plaatsgevonden. Velsen scoort boven de wettelijke norm.
  • Verkrijgen van het Nederlanderschap: Om de zes weken vindt er een naturalisatie ceremonie plaats, waarbij burgers de Nederlandse nationaliteit verkrijgen. In 2018 was sprake van een duidelijke stijging van het aantal naturalisatie- en optieprocedures. In 2017 waren er 99 nieuwe Nederlanders en in 2018 waren dit er 142.
  • Bezwaar en beroep: De gemeente heeft zich in 2018 ook ingezet om bezwaren en beroepen tegen opgelegde aanslagen en beschikkingen zo efficiënt mogelijk af te handelen.
  • Verloren en gevonden voorwerpen: De doelstelling van de gemeente is het efficiënt afhandelen van meldingen verloren en gevonden voorwerpen en het realiseren van een zo hoog mogelijk matchingspercentage. De gemeente publiceert de meldingen van gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl. Burgers kunnen daar zelf kijken of hun voorwerp gevonden is. Ook kunnen zij daar zelf de door hen gevonden of verloren voorwerpen melden.
ga terug