Autorisatieniveau 5.2
0.1 Bestuur
Voor de intensivering van de samenwerking in de IJmond is een bedrag van € 93.000 begroot. Na de verkiezingen en collegevorming is niet extra ingezet op het verder intensiveren van deze samenwerking, daardoor resteert € 72.000. Deze kosten zijn verantwoord bij autorisatieniveau 4.1.
Beheer vastgoed (taakvelden: 0.3; 4.3; 5.2; 5.3; 5.5 en 5.7)
In 2018 is meer snippergroen verkocht dan verwacht met als gevolg € 45.000 aan extra inkomsten en een overschrijding op de verkoopkosten van € 22.000. Bij de erfpachtgronden zijn niet begrote taxatie-, notaris- en kadasterkosten van € 13.000 en is er een ozb aanslag betaald voor € 24.000 voor een bedrijfspand op de Grote Hout. Deze aanslag is doorbelast aan de eigenaar.
Voor diverse oude leegstaande schoolpanden zijn in 2018 kosten gemaakt voor beveiliging, veiligheid, ozb lasten en energie voor in totaal € 52.000. De energielasten worden voor een bedrag van € 17.000 verhaald op de nieuwe eigenaar.
Er is een overschrijding vanwege onderhoud aan de zgn ENOB-panden, zoals (schilderwerk) aan de panden K Zegelstraat en Egelmundusstraat (€ 20.000) en de woningen (€ 25.000). Daarnaast laten de energiekosten een overschrijding zien van € 45.000.
De inkomsten van het gebruik van gymzalen zijn toegenomen, waardoor een positief resultaat zichtbaar is van € 48.000. De kosten voor het onderhoud van de sportaccommodaties zijn lager uitgevallen dan begroot, daarom wordt aanvullend € 183.000 aan de reserve toegevoegd. Daartegenover staan iets hogere uitgaven voor de binnensportaccommodaties en de kosten voor de Kruisbergzaal. De Kruisbergzaal is in 2018 gesloopt de kosten hiervoor waren € 47.000, de afgeschreven boekwaarde bedraagt € 43.000. De begrotingswijziging voor deze mutaties is per abuis bij Onderwijs verantwoord op programma 2.
Bij molen de Zandhaas is een overschrijding van € 29.000. Het grootste gedeelte hiervan betreft een uitkering van € 27.000 aan de molenaar voor schade vanwege stilstand van de molen tijdens de vervanging van de roeden. Hiertegenover staat bij de inkomsten een zelfde bedrag voor ontvangst van het Rijk. Bij het Witte Theater zijn er verkoopkosten van € 16.000 gemaakt, welke niet zijn begroot.
8.1 Ruimtelijke ordening
Naast een aantal verschuivingen in de doorbelasting van de afdelingskosten (€ 241.000) wordt de onderschrijding met name veroorzaakt door de lagere uitgaven voor de Basis Registratie Topo (€ 121.000).
0.4 Overhead
Het nadeel bij de baten is voornamelijk ontstaan doordat kosten niet meer konden worden doorberekend. Dit wordt enigszins gecompenseerd door ontvangst van niet begrote schadevergoedingen € 140.000, een vergoeding voor de garantiebanen in de gemeente (€ 40.000)en diverse kleinere overige vergoedingen voor een totaal bedrag van € 60.000.
Bij de ontvangsten van doorberekende kosten is er een nadeel doordat er facturen 2017 zijn gecrediteerd in 2018, hetgeen een nadeel geeft voor 2018. Dit nadeel wordt enigszins gecompenseerd doordat er een afkoopsom is ontvangen van de gemeente Uitgeest. Per saldo is het nadeel € 195.000.
Bij automatiseringskosten is meer uitgegeven aan softwarelicenties (€ 220.000). Bij de huisvesting zijn er vele kleine voor- en nadelen op de kantoorkosten. Daarnaast zijn de kosten van onderhoud van met name huisvesting € 210.000 hoger dan begroot. De verhoging (met ingang van 2018) van het onderhoudsbudget voor het stadhuis (€ 200.000) is per abuis op autorisatieniveau 5.1 verwerkt.
Bij de overige goederen en diensten zijn de belangrijkste verschillen ten opzichte van de begroting die van kosten van Stichting Rijk, de concernbrede opleidingen en verzekeringspremies. Voor stichting Rijk is in de 1e Burap een uitbreiding gevraagd ( € 100.000). Deze heeft in 2018 nog niet zijn beslag gekregen. Het voordeel van € 100.000 bij de concernbrede opleidingen komt door de vele wijzigingen van personeel waardoor dit onderwerp te weinig aandacht kreeg. Daarnaast is er een voordeel van € 50.000 op de verzekeringspremie en diverse vele kleinere voor- en nadelen.