Jaarstukken 2018

Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2018

Autorisatieniveau 2.1

Autorisatieniveau 2.1

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Onderwijsachterstandenbeleid
In 2018 heeft de gemeente een bedrag van € 76.000 meer ontvangen van het Rijk voor het onderwijsachterstandenbeleid dan begroot. De extra uitgaven (€ 68.000) zijn het gevolg van de toename van het aantal leerlingen op de internationale taalklassen en meer kinderen hebben gebruik gemaakt van de voorschoolse educatie. 2018 was het laatste jaar van de verlengde OAB periode 2011-2018. In 2019 start een nieuwe periode en wordt de periode 2011-2018 afgerekend met het Rijk.

Leerlingenvervoer
Een deel van de kosten voor leerlingenvervoer is doorbelast aan een andere gemeente wat heeft geleid tot een opbrengst van € 16.000.

Voor het leerlingenvervoer is er een tekort van in totaal € 126.000. Dit is voornamelijk veroorzaakt door het onderdeel aangepast vervoer (€ 103.000). Sinds september 2017 wordt het leerlingenvervoer verzorgd door RegioRijder. De kosten van het contract met RegioRijder vallen hoger uit. Het gemiddelde aantal leerlingen in het vervoer is niet toegenomen.

Voor het onderdeel openbaar vervoer is er een overschrijding van € 24.000. Dit komt onder andere door een toename van het aantal indicaties voor het openbaar vervoer.  Dit betreft ook de ov-vergoeding van statushouders die de Internationale Taalklas of Schakelklas bezoeken. Tenslotte is er een overschrijding van € 14.000 op het budget van de autovergoeding.

Peuterspeelzalen en kinderdagverblijven

Met ingang van 1 januari 2018 is de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk geharmoniseerd. Dit betekent onder andere dat ouders die werken vanaf deze datum ook voor peuteropvang in aanmerking kunnen komen voor kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst. Dit betekent dat de gemeente minder peuteropvangplekken hoeft te subsidiëren. Dit leidt tot een onderschrijding op het budget voor de peuteropvang van € 127.000 in 2018.
De inspecties voor de kinderdagverblijven worden door de GGD uitgevoerd. De gedeclareerde kosten zijn € 20.000 lager dan begroot.

In de Begroting 2018 zijn de verdeelsleutels voor het doorbelasten van de afdelingskosten van het Sociaal domein niet juist toegepast. Daardoor is op dit taakveld een nadeel zichtbaar van € 280.000.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie / 6.2 Wijkteams
Van de provincie is € 56.000 aan RSA subsidie ontvangen. Deze subsidie en de bijbehorende kosten zijn niet begroot. Daarnaast is ter dekking van de IJmondiale kosten een bedrag van € 26.000 ontvangen van Beverwijk en Heemskerk.

CJG
Voor de uitbreiding van taken van het CJG is een onttrekking uit de reserve Sociaal domein begroot op autorisatieniveau 2.2 van € 334.000. Gedurende 2018 is het CJG 'overgeheveld' naar autorisatieniveau 2.1 (zie 2e Bestuursrapportage). Het budget voor de extra taken is blijven staan op 2.2, daardoor is dit nu als overschrijding zichtbaar.

Sociaal culturele infrastructuur
In november 2018 heeft de gemeenteraad € 300.000 van het fonds sociaal-culturele basisinfrastructuur beschikbaar gesteld voor besteding. In 2018 zijn echter nog geen uitgaven gedaan omdat uitgaven naderhand, op basis van uitgevoerde werkzaamheden, plaatsvinden. Vanaf begin 2019 worden uitgaven verwacht uit het betreffende fonds.  De geraamde onttrekking  aan de reserve Visie op Velsen schuift derhalve ook door naar 2019.

Innovatiebudget
In 2018 is er € 475.000 budget beschikbaar gesteld voor pilots en projecten binnen het Sociaal Domein. In 2018 is er in totaal € 424.000 besteed aan projecten als jongerencoaches, de multidisciplinaire aanpak acute en structurele onveiligheid (MDA++), DementTalent Polderstroom, Cultuur Verbindt, Jobcoach Telstar@work. Voor een aantal van de projecten hebben we een bijdrage ontvangen van andere gemeenten (€ 44.000). Per saldo is € 95.000 nog beschikbaar voor innovatie, op dit autorisatieniveau is daarvan € 82.000 niet besteed. Dit bedrag wordt niet onttrokken aan de reserve Sociaal domein.

Statushouders
Voor de statushouders is sprake van een onderbesteding van € 311.000. Oorzaak hiervan is onder meer de doorverwijzing van cliënten die  minder snel verliep dan verwacht. Hierdoor zijn er in 2018 minder mensen gestart met een traject en bleven de kosten achter. Daarnaast worden de kosten van een traject in twee delen uitgekeerd aan de partijen. Hierdoor komen de kosten van 50% van de in 2018 gestarte trajecten in 2019 te liggen.

In de Begroting 2018 zijn de verdeelsleutels voor het doorbelasten van de afdelingskosten van het Sociaal domein niet juist toegepast. Daardoor is op dit taakveld een nadeel zichtbaar van
€ 420.000.

Gezondheid (taakveld 7.1 en 5.1)
De gemeente ontvangt van het rijk Gezond In De Stad-gelden. Dit maakt onderdeel uit van een programma van VWS. Zo is een deel van de middelen besteed aan projecten, zoals Gezond en lekker in je vel. Daarnaast is er nog een drietal projecten die nog lopen in Zeewijk. Daarom wordt voorgesteld om de resterende middelen ( € 33.080) over te hevelen naar 2019.

ga terug