Jaarstukken 2018

Bestuurlijk deel

Resultaat op hoofdlijnen

Verloop resultaat
De jaarstukken 2018 kennen een positief resultaat van € 3,9 mln. Het resultaat is grotendeels afkomstig uit de voordelen van de treasury, kapitaallasten, uitkeringsverstrekking, de algemene uitkering en grondexploitatie. Een nadeel ontstaat doordat het saldo in de voorziening dubieuze debiteuren verhoogd moest worden om deze op het (wettelijk) vereiste niveau te brengen. Rekening houdend met een aantal mutaties in de reserves, die in het raadsvoorstel bij de jaarstukken zijn opgenomen, is het resterend saldo € 2,1 mln. Hieronder is een tabel opgenomen met daarin de voorgestelde mutaties in de reserves die, voortkomend uit bestaand beleid, nog ten laste van het resultaat komen.

Verloop resultaat

Bedragen x € 1.000

Resultaat 2018

3.854

Dotatie aan reserves:

Openbare ruimte

-127

Voertuigen

-64

Participatiewet 

-593

Beleidsspeerpunten- Participatiewet

-35

Beleidspeerpunten Sociaal domein jeugd

-301

Beleidsspeerpunten overig

-344

Algemene uitkering

-340

Totaal

-1.804

Saldo na resultaatverdeling

2.050

Financieel overzicht programma's

Programma
(bedragen x €1.000)

Begroting 2018 incl. wijzigingen

Rekening 2018

Begrotingsafwijking 2018

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

1 Ondernemend en duurzaam Velsen

13.846

11.015

-2.831

12.994

11.309

-1.685

852

294

1.146

2 Vitaal en sociaal Velsen

86.853

24.705

-62.148

86.117

25.816

-60.301

736

1.111

1.847

3 Wonen en leven in Velsen

29.849

7.895

-21.954

29.229

9.280

-19.948

620

1.385

2.006

4 Burger en bestuur

14.930

3.168

-11.762

14.906

3.060

-11.846

24

-108

-84

5 Organisatie en financiën

36.297

124.463

88.166

31.737

123.313

91.577

4.561

-1.150

3.411

Totaal saldo van baten en lasten

181.775

171.246

-10.529

174.982

172.779

-2.204

6.793

1.533

8.325

Toevoeging aan reserves

7.454

0

7.454

7.281

0

7.281

173

0

173

Onttrekking aan reserves

0

17.983

17.983

0

13.338

13.338

0

-4.644

-4.644

Gerealiseerde Resultaat

189.229

189.229

0

182.263

186.117

3.854

6.965

-3.111

3.854

Analyse op hoofdlijnen

Hieronder volgt een toelichting op het resultaat van de belangrijkste voor- en nadelen (boven
€ 100.000) die het saldo van het resultaat bepalen. In de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening is per autorisatieniveau een gedetailleerdere toelichting opgenomen. De bedragen zijn afgerond op € 5.000.

autorisatie

Bedragen x € 1.000

voordeel

nadeel

1

1,1

Economische ontwikkeling

100

0

2

2,1

Leerlingenvervoer

0

125

3

2.1

Peuterspeelzalen en inspecties kinderdagverblijven

145

0

4

2.1

Uitkeringsverstrekkingen

590

0

5

2,3

Hogere inkomsten sportaccommodaties

130

0

6

3,1

Onderhoud Openbare ruimte

195

0

7

3,1

Verkoop grond

160

0

8

4.2

Burgerzaken

100

0

9

4,3

Crisisbeheersing

0

195

10

5,1

Treasury resultaat

315

0

11

5,1

Belastingen

120

0

12

5,1

Algemene uitkering

900

0

13

5,1

onvoorzien

200

0

14

5,1

zeekade

420

0

15

5,1

Kapitaallasten

1.315

0

16

5,1

Dubieuze debiteuren

0

790

17

5,2

Ruimtelijke informatievoorziening

360

0

18

5,2

Beheerskosten gebouwen

0

180

19

5,2

Overhead

315

19

5.3

Grondexploitaties

500

0

Per saldo overig

91

Totaal

5.550

1.696

saldo voordelig

3.854

Toelichting op de tabel
1. economische ontwikkeling
Diverse budgetten voor economische stimulering, onder meer om plankosten voor de Energiehaven te betalen, zijn door vertraging niet volledig uitgegeven.

2. (Leerlingen)vervoer
Sinds september 2017 wordt het leerlingenvervoer verzorgd door RegioRijder. De kosten van het contract met RegioRijder vallen hoger uit. Het gemiddelde aantal leerlingen in het vervoer is niet toegenomen.  Voor het onderdeel openbaar vervoer is een tekort door toename van het aantal indicaties.

3. Peuterspeelzalen en inspecties
De gemeente hoeft minder peuteropvangplekken te subsidiëren doordat ouders die werken sinds 1 januari 2018 voor een toeslag van de belastingdienst in aanmerking komen. De inspecties voor de kinderdagverblijven zijn lager dan begroot.

4. Uitkeringsverstrekking
Er zijn in 2018 meer inkomsten van het rijk ontvangen voor uitkeringen en door de daling van het aantal uitkeringsgerechtigden zijn de kosten lager. Samen met wat voordelen bij het werkdeel is er een voordeel van € 590.000.  In het raadsbesluit is een voorstel opgenomen om dit bedrag toe te voegen aan de reserve Participatiewet.

5. Hogere inkomsten sportaccommodaties
De inkomsten van het zwembad zijn hoger dan begroot  in verband met de goede zomer en particulier leszwemmen. De inkomsten bij sporthallen zijn eveneens toegenomen door extra gebruik door het onderwijs.

6. Onderhoud openbare ruimte
De hogere inkomsten worden voornamelijk veroorzaakt door ontvangen afkoopbedragen voor onderhoud van projecten, nog te ontvangen subsidies en een  bijdrage in het project Zwerfvuil.
Daarnaast zijn er onderbestedingen op de energiekosten  en onderhoud van openbare verlichting.

7. Verkoop grond
Inzake het project Blekersduin zijn een aantal percelen verkocht.

8. Burgerzaken
Bij Burgerzaken zijn er diverse kleinere voordelen zoals meer opbrengsten huwelijken door het aanwezig zijn van aantrekkelijke trouwlocaties en lagere kosten van de verkiezingen en referendum.

9. Crisisbeheersing
De kosten voor niet gesprongen explosieven zijn hoger door een aantal incidentele opruimacties/controles in de gemeente onder meer bij begraafplaats Duinhof en bij het uitbreidingsgebied Het nieuwe vroeger.  De gemeentelijke inzet bij de crisisbeheersing in Velsen Noord (Schouw) en bij de afvaldump XTC op de Wijkermeerweg geven eveneens hogere kosten.

10. Treasuryresultaat
We ontvingen meer rente en door een voordeel door verschil tussen de reëel betaalde rente en de begrote rente waarmee de rente aan de taakvelden wordt doorbelast.

11. Belastingen
Het voordeel ontstaat voornamelijk doordat er minder kosten zijn gemaakt voor herwaarderingen en voor de afhandeling van bezwaarschriften.    

12. Algemene uitkering
De positieve gevolgen van de september- en decembercirculaire zijn niet in de begroting opgenomen en geven een voordeel. In december zijn er bedragen ontvangen voor diverse projecten, zoals het transitiefonds jeugd, die naar 2019 worden doorgeschoven(€ 301.000). Tenslotte zijn ook de (verwachte) afrekeningen over het jaar 2018 en voorgaande jaren verwerkt. De verwachting is dat van dit voordeel € 340.000 aan het rijk terugbetaald moet worden bij de afrekening 2018 vanwege verwachte lagere uitgaven bij het Rijk. Voorgesteld wordt om dit bedrag in een reserve op te nemen.  

13. Onvoorzien
De post  onvoorzien € 200.000 is in 2018 niet gebruikt.

14. Zeekade
Bij het opstellen van de jaarstukken bleek dat de kapitaallasten van de Zeekade twee maal zijn begroot (alleen in 2018).

15. Kapitaallasten
De kapitaallasten laten een onderbesteding zien. De begroting van de kapitaallasten wordt op dit moment onderzocht in het kader van de nota Investeren en afschrijven.

16. Dubieuze debiteuren
De reserve dubieuze debiteuren moest op basis van de beoordeling van het debiteurenbestand worden aangevuld met € 1,1 mln, dit is € 0,8 mln meer dan begroot.  Deze verhoging ontstaat doordat  er door een efficiëntere inzet van middelen meer capaciteit vrijgemaakt is om de achterstand in het beoordelen van het debiteurenbestand weg te werken.

17. Ruimtelijke informatievoorziening
De onderschrijding wordt veroorzaakt door de lagere uitgaven voor de Basis Registratie Topo en lagere doorbelastingen van de afdeling.

18. Beheerskosten gebouwen
Er zijn diverse voor- en nadelen bij de huurinkomsten en bij het onderhoud van verschillende panden.

19. Overhead
Naast een aantal niet begrote bijdragen (inkomsten) zijn de automatiseringskosten hoger doordat er meer is uitgegeven aan softwarelicenties. Bij de overige goederen en diensten zijn de belangrijkste verschillen ten opzichte van de begroting die van kosten van Stichting Rijk, de concernbrede opleidingen en verzekeringspremies.

19. Grondexploitaties
Het saldo van de grondcomplexen is € 526.000 positief. In de begroting was rekening gehouden met een storting in de verliesvoorzieningen van € 178.000. In werkelijkheid is aan de voorzieningen een bedrag onttrokken van € 348.000. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere nadelen waardoor het voordeel op € 500.000 uitkomt.

ga terug