Analyse begrotingsafwijkingen en -rechtmatigheid
Programma | Raming na wijziging | Realisatie | Vrije Ruimte | Compen- | Resul- | ||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 1.1 | 4.519 | 1.275 | -3.244 | 3.445 | 1.392 | -2.053 | 1.075 | 117 | 1.192 |
Autorisatieniveau 1.2 | 9.326 | 9.740 | 414 | 9.549 | 9.917 | 368 | -223 | 177 | -46 |
1 Ondernemend en duurzaam Velsen | 13.846 | 11.015 | -2.831 | 12.994 | 11.309 | -1.685 | 852 | 294 | 1.146 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 2.1 | 14.888 | 1.218 | -13.670 | 15.288 | 1.439 | -13.850 | -400 | 220 | -180 |
Autorisatieniveau 2.2 | 64.418 | 21.882 | -42.536 | 63.286 | 22.554 | -40.732 | 1.132 | 672 | 1.804 |
Autorisatieniveau 2.3 | 7.547 | 1.605 | -5.941 | 7.543 | 1.824 | -5.719 | 4 | 219 | 223 |
2 Vitaal en sociaal Velsen | 86.853 | 24.705 | -62.148 | 86.117 | 25.816 | -60.301 | 736 | 1.111 | 1.847 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 3.1 | 19.785 | 7.280 | -12.505 | 19.862 | 8.126 | -11.736 | -77 | 846 | 768 |
Autorisatieniveau 3.2 | 573 | 1 | -572 | 277 | 19 | -258 | 296 | 18 | 314 |
Autorisatieniveau 3.3 | 3.318 | 605 | -2.712 | 2.939 | 1.135 | -1.804 | 379 | 530 | 909 |
Autorisatieniveau 3.4 | 6.174 | 8 | -6.166 | 6.151 | 0 | -6.151 | 23 | -8 | 15 |
3 Wonen en leven in Velsen | 29.849 | 7.895 | -21.954 | 29.229 | 9.280 | -19.948 | 620 | 1.385 | 2.006 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 4.1 | 3.105 | 0 | -3.105 | 3.332 | 11 | -3.322 | -228 | 11 | -217 |
Autorisatieniveau 4.2 | 4.268 | 2.978 | -1.290 | 3.800 | 2.864 | -936 | 468 | -114 | 354 |
Autorisatieniveau 4.3 | 7.557 | 190 | -7.367 | 7.773 | 185 | -7.588 | -217 | -5 | -221 |
4 Burger en bestuur | 14.930 | 3.168 | -11.762 | 14.906 | 3.060 | -11.846 | 24 | -108 | -84 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 5.1 | 2.374 | 112.485 | 110.110 | 79 | 112.945 | 112.866 | 2.295 | 460 | 2.755 |
Autorisatieniveau 5.2 | 28.318 | 6.930 | -21.387 | 28.211 | 6.984 | -21.227 | 107 | 53 | 160 |
Autorisatieniveau 5.3 | 5.606 | 5.048 | -557 | 3.447 | 3.385 | -62 | 2.159 | -1.663 | 496 |
5 Organisatie en financiën | 36.297 | 124.463 | 88.166 | 31.737 | 123.313 | 91.577 | 4.561 | -1.150 | 3.411 |
Totaal saldo van baten en lasten | 181.775 | 171.246 | -10.529 | 174.982 | 172.779 | -2.204 | 6.793 | 1.533 | 8.325 |
Toevoeging / onttrekking aan reserves | |||||||||
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 1 | 0 | 1.505 | 1.505 | 0 | 709 | 709 | 0 | -796 | -796 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 2 | 3.032 | 5.588 | 2.555 | 2.813 | 3.843 | 1.030 | 220 | -1.745 | -1.525 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 3 | 839 | 4.111 | 3.272 | 1.124 | 2.968 | 1.844 | -285 | -1.143 | -1.428 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 4 | 179 | 439 | 260 | 179 | 260 | 81 | 0 | -179 | -179 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 5 | 3.404 | 6.340 | 2.936 | 3.165 | 5.559 | 2.394 | 238 | -781 | -542 |
Subtotaal mutaties reserves | 7.454 | 17.983 | 10.529 | 7.281 | 13.338 | 6.058 | 173 | -4.644 | -4.471 |
Resultaat na bestemming | 189.229 | 189.229 | 0 | 182.263 | 186.117 | 3.854 | 6.965 | -3.111 | 3.854 |
Analyse van overschrijdingen:
In onderstaande tabel is een analyse en toelichting opgenomen van overschrijdingen boven de
€ 100.000, overeenkomstig het afwijkingenbeleid.
Onrechtmatig telt niet mee in oordeel | Onrechtmatig | |||||||
| Aut. | Omschrijving | Over- | Passend | Direct | Passend in | telt wel | Opmerking |
1 | 1,2 | 7.3 Afval | x | x | x | De hoeveelheid ingezameld plastic is toegenomen. Daartegenover staan toegenomen inkomsten, die nagenoeg de overschrijding dekken. | ||
2 | 2.1 | 6.2 Wijkteams | x | x | x | Kosten van het CJG., deze worden gedekt door een reservemutatie. In 2e Burap zijn zowel de lasten als de baten begroot op autorisatie 2.2. | ||
4 | 4,1 | 0,1 Bestuur | x | x | x | Uitgaven gedaan ten laste van een per abuis negatief begrote post, Dit betreft Democratische verrijking die ten onrechte (voor het dubbele bedrag positief op autorisatie 4.2 is begroot. Hiermee rekening houdend zijn zowel de lasten op autorisatie 4.1 en 4.2 niet overschreden. | ||
4 | 4.3 | 1.2 Openbare orde | x | x | x | Kosten van opruimen niet gesprongen explosieven en kosten dierenambulace zijn hoger uitgevallen. Voor de niet gesprongen explosieven ontvangt de gemeente een vergoeding in de algemene uitkering. | ||
5 | div | Autorisaties 2.1 t/m 2.3 en autorisatie 3.4 | nvt | x | nvt | In de 2e bestuursrapportage is de kostenverdeling in de autorisaties van programma Sociaal en vitaal en het autorisatieniveau 3.4 niet goed begroot. De begrote personele- en overige kosten zijn op een kleiner aantal kostenplaatsen verwerkt dan de bedoeling was.Dat houdt in dat op deze kostenplaatsen een te hoog bedrag staat begroot en op een aantal andere geen bedrag is opgenomen. Per saldo is dit wel neutraal. De gerealiseerde kosten zijn wel goed verdeeld, zodat er ten opzichte van de begroting verschillen onstaan die per saldo neutraal zijn. | ||
Kredieten. Zie paragraaf Investeringen | Er zijn egeen onrechtmatige overschrijdingen bij de kredieten. |