Jaarstukken 2018

Paragrafen

2. Vitaal en sociaal Velsen

2. Vitaal en sociaal Velsen

Openeinde regelingen Algemeen
De gemeente is op basis van diverse wet- en regelgeving verplicht om hulp of assistentie te verlenen. Dit worden ook wel de open einderegelingen genoemd. De middelen die voor deze regelingen beschikbaar zijn in de begroting kunnen niet toereikend zijn om de werkelijke aanvragen te dekken, indien de vraag onverwacht sterk stijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het minimabeleid (waaronder de bijzondere bijstand), de gemeentelijke schuldhulpverlening, Wmo-maatwerkvoorzieningen (zoals hulp bij het huishouden en Begeleiding), bijstandsuitkeringen, de taken die zijn belegd bij IJmond Werkt! in het kader van de Participatiewet en de uitvoering van de Jeugdwet. Een actueel voorbeeld is de vaste eigen bijdrage voor Wmo. Vanaf 2019 wordt een landelijk vaste eigen bijdrage van € 17,50 gehanteerd. Het is niet in te schatten wat het effect is van de verwachte aanzuigende werking (meer aanvragen). Het rijk heeft de gemeenten hiervoor gecompenseerd (in de maartcirculaire) het is echter onduidelijk of dit toereikend is.

Verwacht wordt dat de kosten voor het Sociaal Domein, met name door de uitvoering van de Jeugdwet, zullen toenemen. Onder andere door de ontwikkelingen op het gebied van de zorgvraag en het hanteren van een normtarief.

Nieuwe normbedragen onderwijshuisvesting
Bij de berekening van het budget voor nieuwbouw en/of uitbreiding van schoolgebouwen hanteert Velsen de normbedragen die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) adviseert. Recent concludeerde de VNG dat de bestaande indexeringssystematiek achterloopt op de werkelijke prijsontwikkeling in de afgelopen jaren. Daarom verhoogt de gemeente Velsen de normbedragen voor de nieuwbouw en uitbreiding van scholen eenmalig met 40%. Daarin zijn ook de effecten verwerkt van de nieuwe eisen in het bouwbesluit en nieuw beleid voor onder andere duurzaamheid. De VNG heeft november 2018 de nieuwe normbedragen verwerkt in een nieuwe verordening. Deze verordening wordt voorgelegd aan de raad.

Tarieven jeugdhulp
Een aantal zorgaanbieders hebben bezwaar gemaakt tegen de door de gemeente gehanteerde normtarieven van drie productgroepen jeugdhulp. Na onderzoek door Berenschot bleken deze normtarieven inderdaad te laag. Er vinden nu gesprekken plaats over een redelijke vergoeding voor deze drie productgroepen. Het resultaat van de gesprekken is onzeker maar kan leiden tot een verhoging van de tarieven en een nabetaling.   

Continuïteit cliëntondersteuning
Wij hebben besloten om MEE & de Wering onder verscherpte sturing en toezicht te stellen. In 2016 en 2017 heeft MEE & de Wering verliezen geleden waardoor de Stichting een  beperkte financiële weerbaarheid heeft. Voor 2018  verwacht MEE & de Wering een resultaat van rond  €0,- te realiseren en voor 2019  een klein positief resultaat. We geven invulling aan het verscherpte toezicht door aan de hand van kwartaalrapportages met de bestuurder van MEE & de Wering in gesprek te gaan over de financiële positie van de stichting en de maatregelen die hij neemt om deze te versterken. In 2019 bevoorschotten wij de stichting in 12 termijn i.p.v. 4 termijnen. Dit beperkt het financiële risico van de gemeente tot € 42.000. In ons collegebericht van 30 oktober 2018 spraken wij al de verwachting uit dat wij verscherpte sturing en toezicht zouden instellen.

Garanties / Borgstellingen / Achtervang borgstellingen
Dit is het risico dat een partij waarvoor Velsen borg staat niet meer aan zijn/haar verplichtingen kan voldoen. De gemeente Velsen staat borg voor leningen van diverse sportverenigingen tot een bedrag van € 313.000 (per 31-12-2018). Deze tellen voor 10% mee in het risico.

Sport- btw vrijstelling
Tot en met 2018 valt het gelegenheid tot geven van sport voor de gemeente onder het btw regime. Dit houdt in dat de gemeente btw afdraagt en de btw kan terug vragen. Vooral bij investeringen is dit gunstig. Deze voordelige regeling vervalt vanaf 2019. De gemeente worden gecompenseerd voor het nadeel. De manier waarop en in welke mate is nog onzeker.  

Verschraling van aanbod sportvoorzieningen
Ontwikkelingen, als vergrijzing en minder kinderen, individualisering (minder gebruik van teamsporten), specifiek teruglopende takken van sport (bijv. squash, tennis), kunnen een negatief effect hebben op het gebruik van de sportaccommodaties. Andere invloeden zijn; de verruiming van keuzemogelijkheden voor vrijetijdsbesteding, de verruiming van winkeltijden en de enorme groei van het aanbod evenementen op allerlei gebied.
Door deze negatieve trend in bezetting (gebruik en bezoek) van de sportaccommodaties kan er door een lager maatschappelijk- en financieel rendement op de langere termijn een verschraling van het aanbod aan sportvoorzieningen c.q. -activiteiten ontstaan. Het recreatief zwemmen staat al enige tijd onder druk, dit is al merkbaar in zwembad De Heerenduinen. Op deze ontwikkelingen wordt zoveel mogelijk ingespeeld door herijking en innovatie van het activiteitenaanbod, marketingactiviteiten, ontwikkelen c.q. amoveren van sportaccommodaties en voorzieningen.

Imagoschade
Als gevolg van incidenten in de eigen sportaccommodaties of elders in de regio kan er imagoschade optreden. Hierbij kan men denken aan legionella, agressiviteit, ernstige overlast, veiligheidsproblemen, etc. Het gevolg van deze schade is o.a. terugloop bezoek en inkomstenderving. De organisatie heeft maatregelen getroffen door werkafspraken en het werken met protocollen. Zo is het cruciaal hoe bij incidenten de communicatie naar alle betrokkenen verloopt.