Jaarstukken 2018

Paragrafen

Dienstverlening

Overheidsparticipatie
De gemeenteraad van Velsen wil de betrokkenheid van burgers en bedrijfsleven bij de lokale democratie vergroten. Daarmee speelt de gemeenteraad in op ontwikkelingen in de samenleving die een andere manier van werken vragen van raad, college en ambtenaren. Door de wens van raad, college en burgers is dit onder het thema ‘Velsen is samenspel’ ook opgenomen in de strategische agenda 2020. Daarmee is het vraagstuk één van de vier belangrijkste pijlers van het gemeentelijk beleid.

Dit is in 2018 in gang gezet en voor 2019 e.v. is de wens om dit verder te ontwikkelen. Om in de toekomst aandacht te blijven geven aan de veranderende verhouding overheid en inwoners en nieuwe vormen en instrumenten toe te passen om de organisatie hierin te ontwikkelen, is het nodig om structureel middelen ter beschikking te stellen. Middelen worden ingezet voor verbetering van de communicatie met inwoners, training en ontwikkeling van ambtenaren, experimenteren met nieuwe vormen en de verdere uitwerking van de resultaten van de burgertop van 2017.

Leidraad dienstverlening
In juli 2017 is de Leidraad Dienstverlening gemeente Velsen vastgesteld. Deze heeft als ondertitel: Toegankelijk. Altijd. Voor iedereen. Deze leidraad geeft richting in hoe wij, organisatiebreed, onze dienstverlening doen. Samen met de uitkomsten van het Nieuw Velsens Peil zullen verschillende projecten opgestart worden om onze dienstverlening te verbeteren. In 2018 is deze Leidraad verder gevolgd. Ook in 2019 zijn er vervolgstappen die o.a. te maken hebben met digitale dienstverlening.

(Digitale) dienstverlening
Ondertrouw
Sinds januari 2018 kunnen inwoners van Velsen digitaal in ondertrouw gaan.  Dit is één van de nieuwe vormen van dienstverlening bij Burgerzaken. Deze vernieuwing krijgt in 2019 een vervolg waardoor er dan meer zaken digitaal worden geregeld zoals geboorteaangifte.

Adreskwaliteit
In 2018 is Velsen is aangesloten bij pilot landelijke aanpak adreskwaliteit. Dit houdt in dat adresgegevens gecontroleerd worden. Dit kan zowel digitaal als fysiek door middel van het afleggen van huisbezoeken. In september 2018 is proefgedraaid. In 2019 zullen maandelijkse bezoeken plaatsvinden.

Verloren en gevonden voorwerpen
De doelstelling van de gemeente is het efficiënt afhandelen van meldingen verloren en gevonden voorwerpen en het realiseren van een zo hoog mogelijk matchingspercentage. De gemeente publiceert de meldingen van gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl. Burgers kunnen daar zelf kijken of hun voorwerp gevonden is. Ook kunnen zij daar zelf de door hen gevonden of verloren voorwerpen melden.

(Digitale) Klantcontacten
Zowel de burgerzaken als KCC heeft veel klantcontacten afgehandeld in 2018. KCC komt op 34.219 klantcontacten en burgerzaken op 45.985 baliecontacten. Daarnaast heeft burgerzaken 3515 digitale contacten afgehandeld.

Bezoekersregistratie
Ook is er in 2018 nagedacht over een efficiëntere procedure rond bezoekers. Op dit moment is er een pilot gaande waarbij bezoekers voor het college via een QR code zich via de zuil aanmelden en zonder tussenkomst van het KCC worden opgehaald door het bestuurs-secretariaat. Na aanmelden bij de zuil zal de betreffende medewerker van het bestuursecretariaat een pushbericht op de telefoon ontvangen en een pop-up op het beeldscherm van de pc of laptop.  Indien de pilot goed verloopt zal in 2019 dit worden uitgerold voor de rest van de organisatie.

Handhaving in diverse domeinen
Het beoogde doel van samenwerking op het gebied van handhaving is om optimaal gebruik te maken van de in de regio aanwezige opsporings- en handhavingscapaciteit om daarmee de efficiency en slagkracht van toezicht en handhaving te vergroten. In 2017 is begonnen met het vormgeven van de operationele samenwerking met betrekking tot handhaving openbare ruimte door de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen. Dit is geborgd in een door de gemeenten ondertekend samenwerkingsconvenant. Naast deze samenwerking wordt onderzocht op welke wijze het kennisniveau door gezamenlijke (inkoop van) trainingen en vorming vergroot kan worden. De samenwerking zal nog worden uitgebreid met toezicht en handhaving op de beleidsterreinen Bouw- en Woningtoezicht en Werk, Inkomen en Zorg.

ga terug